Loading...
Olej kokosowy – czy faktycznie to cud natury?

Olej kokosowy – czy faktycznie to cud natury?

OLEJ KOKOSOWY jest wytwarzany z miąższu orzechu kokosowego. Jego zwolennicy uważają go za największy cud natury i lek na niemalże wszystkie bolączki.
Czy jednak rzeczywiście tak jest?

TŁUSZCZE W ZDROWEJ DIECIE
Podobnie jak inne składniki odżywcze (m.in. białka, węglowodany) – tłuszcze są w naszej diecie niezbędne. Jednakże zdrowa dieta, zawiera poszczególne składniki odpowiednio zbilansowane, w odpowiednich proporcjach. Tłuszcze,
w zależności od pochodzenia, dzielą się na zwierzęce (np. masło, smalec) oraz roślinne (np. oliwa z oliwek, oleje roślinne).
W tłuszczach spożywczych występują tak zwane kwasy tłuszczowe, które można podzielić na nasycone, jednonienasycone i wielonienasycone (NNKT – Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe). Nasycone i jednonienasycone kwasy tłuszczowe, podobnie jak cholesterol (główny sterol organizmu zwierzęcego, występujący we wszystkich komórkach ssaków) mogą być syntezowane w organizmie człowieka
(nie są zatem niezbędne). Natomiast kwasy tłuszczowe wielonienasycone muszą być dostarczone z pożywieniem,
gdyż nie są syntezowane w ustroju człowieka.

NNKT
Wielonienasycone kwasy tłuszczowe nazywane są inaczej grupą witamin F i zaliczamy do nich:

  • kwas linolowy [należący do grupy kwasów omega-6]
  • kwas alfa linolenowy [należący do grupy kwasów omega-3]
  • kwas gamma linolenowy [należący do grupy kwasów omega-6]
  • kwas arachidonowy [należący do grupy kwasów omega-6]
  • kwas eikozapentaenowy – EPA [należący do grupy kwasów omega-3]
  • kwas dokozaheksaenowy – DHA [należący do grupy kwasów omega-3]

Niedobory omega-6 i omega-3 mogą skutkować:

  • zmianami skórnymi (m.in. zapaleniom skóry)
  • zwiększoną podatnością na infekcje
  • kruchością naczyń włosowatych
  • zaburzoną pracą nerek
  • osłabioną kurczliwością mięśnia sercowego
  • osłabioną regeneracją, w tym spowolnieniem procesu gojenia ran


SKŁAD OLEJU KOKOSOWEGO

Kwasy tłuszczowe

% udział w oleju kokosowym

Laurynowy C12

42-54

Mirystynowy C14

15-21

Palmitynowy C16

8-12

Kaprylowy C8

do 8

Kaprynowy C10

do 6

Stearynowy C18

2-5

Oleinowy C18:1

5-9

Linolowy C18:2

1

Linolenowy C18:3

0

Powyższa tabela pokazuje, że minimum 90% oleju kokosowego
to nasycone kwasy tłuszczowe. Zatem dokładnie te, których nie potrzebujemy tak pilnie, a ich nadmiar w diecie będzie niekorzystny dla zdrowia. Spożywając jedynie tłuszcz kokosowy, możemy doprowadzić do ogromnych niedoborów NNKT.

OLEJ KOKOSOWY ODCHUDZA?
Nie da się schudnąć w magiczny sposób, wierząc jedynie
w cudowne właściwości różnych produktów.
Jest to możliwe jedynie poprzez ujemny bilans kaloryczny*.

1g tłuszczu to zawsze 9kcal, nie ma znaczenia jaki jest to tłuszcz i skąd pochodzi. 1g tłuszczu pochodzącego z oleju kokosowego to również będzie 9kcal. Spożywanie go zatem w nadmiarze, nadal będzie prowadzić do przyrostu masy ciała, a już na pewno nie do jej redukcji.

OLEJ KOKOSOWY W MOJEJ KUCHNI I NIE TYLKO
Wyznaję zasadę, że wszystko jest dla ludzi, pod warunkiem,
że znamy umiar. W mojej kuchni również posiadam olej kokosowy, używam go jednak sporadycznie na przykład
do naleśników czy omletów biszkoptowych lub też do dań orientalnych. Zdecydowanie jednak wolę oleje roślinne bogate
w jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które dodaję głównie na zimno między innymi do sałatek.
Olej kokosowy sprawdza się również do użytku zewnętrznego! Nie mam go jedynie w kuchni, a również w łazience.
PORADA
Lubisz olej kokosowy? Stosuj go! Jednakże z umiarem.

  1. Pamiętaj, że możesz go użyć zarówno do celów spożywczych, jak i kosmetycznych.
  2. Nie wierz, że pomoże Ci schudnąć, jeżeli nie zmienisz nawyków żywieniowych.
  3. Nie spożywaj go w nadmiarze, a sporadycznie,
    aby nie doprowadzić do dużych niedoborów
    niezbędny nienasyconych kwasów tłuszczowych.

 

*  ujemny bilans kaloryczny – występuje, gdy wydatkujemy (spalamy) więcej kilokalorii niż przyjmujemy

Polub mnie

Kategorie

Popularne